Od 1 stycznia nowe przepisy umowy o dzieło
Płatnik lub osoba fizyczna ma obowiązek przekazać, przedstawić dokumenty w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych na temat zawartej pracy na podstawie umowy o dzieło.
Powyższy obowiązek nie dotyczy umów o dzieło:
-
zawartych z własnym pracownikiem,
-
wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem,
-
zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.
Umowy zawierane od 1 stycznia 2021 r. trzeba wykazywać w nowym formularzu RUD (Zgłoszenie umowy
o dzieło). Następnie formularz w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o dzieło należy przekazać do ZUS. Można to zrobić elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Dla każdego wykonawcy dzieła trzeba złożyć oddzielny formularz RUD. W jednym formularzu RUD można wykazać maksymalnie 10 umów zawartych z jednym wykonawcą.