loader
08.03.2023

Kooperacja biznesu i samorządów

Kooperacja biznesu i samorządów

Większe szanse kariery dla młodych ludzi, wzrost płac na terenie gminy, branding lokalizacji przyciągający inwestorów oraz fundusze dla organizacji pozarządowych – to, zdaniem ekspertów, wynik pozytywnego wpływu działalności międzynarodowych korporacji na lokalną gospodarkę i rozwój regionu.

Uczestnicy debaty „Kooperacja biznesu i samorządów – wpływ zagranicznych inwestorów na regionalną gospodarkę oraz zrównoważony rozwój społeczny, edukacyjny i środowiskowy”, która miała miejsce podczas pierwszego dnia Europejskiego Kongresu Samorządów w Mikołajkach, zgodnie twierdzą, że realizację celów społecznych znacząco ułatwia wsparcie ze strony biznesu, szczególnie dużych międzynarodowych korporacji.

„Dużych międzynarodowych korporacji nie należy się obawiać. Przeciwnie, w długofalowej perspektywie współpraca samorządu z biznesem daje wymierne efekty dla lokalnych społeczności” – mówił Tomasz Sielicki, burmistrz miasta Świebodzina, podkreślając znaczenie inwestycji firmy Amazon, która zbudowała w 2021 r. centrum logistyczne na terenie gminy.

Tomasz Sielicki wskazał, że Świebodzin znajdujący się na skrzyżowaniu ważnych szlaków komunikacyjnych - autostrady A2 do Berlina i drogi ekspresowej S3 - to centralny punkt na zachodniej ścianie Polski, co stanowi dodatkową korzyść dla rozwoju biznesu.

„Świebodzin nigdy nie był gminą upadającą, z wysokim bezrobociem, jednak młodzi ludzie mieli tu ograniczoną ścieżkę kariery zawodowej. W strukturze przedsiębiorstw brakowało dużej międzynarodowej korporacji, żeby młodzi zostali w mieście. Po pojawieniu się Amazona można zaczynać karierę od Świebodzina, a zakończyć ją w europejskiej centrali w Luksemburgu” – podkreślił.

Dodał, że płace w Świebodzinie były spetryfikowane (skamieniałe), można było dojść tylko do ograniczonego poziomu zarobków. Po pojawieniu się Amazona rywalizacja o pracownika wymusiła wzrost wynagrodzeń również w innych firmach.

„Trzeci aspekt to szeroko rozumiany branding miasta. Są marki międzynarodowe, które przyciągają uwagę, są synonimem sukcesu. Lokalizacja takiej marki pokazuje, że ten rejon jest punktem na mapie, gdzie warto inwestować” – zaznaczył Tomasz Sielicki.

Podał również dane liczbowe, z których wynika, że po pojawieniu się wielkiego koncernu dwukrotnie wzrosły wpływy z podatku dochodowego od nieruchomości od osób prawnych. To umożliwiło m.in. zwiększenie dotacji na kulturę czy opiekę społeczną, dając efekt synergii oparty na racjonalnych, partnerskich zasadach.

„Jesteśmy częścią tkanki lokalnej. Współpraca ze Świebodzinem układa się świetnie, bo lubimy wymagające samorządy, które sugerują nam, na co najlepiej wydać pieniądze. Mamy środki, które z założenia mogą być przeznaczone na cele społeczne, a w firmie pracują ludzie, którzy chcą się angażować w działalność społeczną” – podkreśliła Anna Papka, Public Policy Manager-Sustainability CEE, która w Amazon zajmuje się regulacjami i relacjami z administracją publiczną.

O korzyściach ze współpracy uczelni wyższych z międzynarodowymi korporacjami mówiła prof. Jolanta Zrałek z Katedry Badań Konsumpcji na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach.

„Kształtujemy rynek pracy w regionie poprzez zapewnienie specjalistów. Misją uniwersytetu jest kształcenie teoretyczne, jednak kooperacja z biznesem daje nam możliwość przekazania wiedzy praktycznej. A dla biznesu współpraca z uczelnią na etapie studiów pozwala kształcić studentów stosownie do potrzeb, umożliwia także preselekcję kandydatów do pracy” – podkreśliła Jolanta Zrałek.

Ekspertka dodała, że Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach posiada różne narzędzia współpracy jak wykłady praktyków biznesu czy zapraszanie przedstawicieli biznesu jako ekspertów na uczelnianych eventach. Uczelnia realizuje również wyjścia studyjne, dające możliwość zwiedzenia firmy. Przykładem są wizyty w centrum logistycznym i magazynie Amazona w Sosnowcu.

O współpracy biznesu z organizacjami pozarządowymi mówił również Paweł Kaczmarczyk, dyrektor ds. rozwoju i partnerstwa w Fundacji Rodziny Czepczyńskich, która wydała m.in. książki edukacyjne dla dzieci: „ABC ekonomii” i „ABC empatii”. Dzięki wsparciu ze strony Amazona zaczyna ich druk również w języku ukraińskim.

„We współpracy z samorządami realizujemy projekty edukacji finansowej dla dzieci i nauczycieli w przedszkolach i szkołach podstawowych – podmiotach zarządzanych przez samorządy. Jednak bez wsparcia logistycznego, finansowego czy burzy mózgów z przedstawicielami biznesu, realizacja celów statutowych fundacji jest bardzo trudna” – zaznaczył Paweł Kaczmarczyk.

VIII Europejski Kongres Samorządów odbywa się w dniach 6-7 marca 2023 r. w Mikołajkach.

Źródło: https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktualnosci/eks-mikolajki-2023-wspolpraca-samorzadow-z-biznesem-korzystna-dla-lokalnych

 

Powiat Pilski
Promocja gospodarcza Powiatu Pilskiego
Promocja gospodarcza Powiatu Pilskiego
Głównym celem projektu jest umiędzynarodowienie regi...
Zobacz więcej Zobacz więcej
Okiem eksperta
KONFERENCJA ONLINE | Doing Business in the USA
KONFERENCJA ONLINE | Doing Business in the USA
...
Zobacz więcej Zobacz więcej
Projekt pn. „Promocja gospodarcza Powiatu Pilskiego” nr projektu RPWP.01.04.02-30-0001/18 jest realizowany przez Powiat Pilski w partnerstwie z Fundacją na Rzecz Wsparcia Innowacji w JST w okresie od 2 września 2019 r. do 30 września 2023r. Projekt jest dofinasowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Osi priorytetowej 1 Innowacyjna i konkurencyjna gospodarka, Działania 1.4. Internacjonalizacja gospodarki regionalnej, Poddziałania 1.4.2 Promocja gospodarcza regionu.

Ta witryna korzysta z plików cookies, aby lepiej prezentować treści, zapewnić sprawne oraz bezpieczne działanie, a także w celach statystycznych. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

ZAMKNIJ