PARP: niebawem ruszy nabór wniosków dla MŚP na internacjonalizację przedsiębiorstw i promocję ich działalności na rynkach zagranicznych
Promocja Marki Innowacyjnych MŚP (2.25 FENG) to działanie realizowane w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027. Jest to działanie wspierające internacjonalizację przedsiębiorstw i promocję ich działalności na rynkach zagranicznych.
Ukierunkowane jest ono na promowanie marek produktowych polskich MŚP poprzez Markę Polskiej Gospodarki, głównie w ramach udziału w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych. Stanowi kontynuację i bazuje na założeniach cieszącego się bardzo dużym zainteresowaniem w poprzedniej perspektywie dotacyjnej programu Go To Brand.
Wsparcie w ramach działania Promocja Marki Innowacyjnych MŚP skierowane jest do polskich przedsiębiorców posiadających znaczący potencjał eksportowy na rynkach międzynarodowych.
Umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw w ramach działania 2.25 FENG ma na celu zwiększenie ich dostępu do tradycyjnych oraz perspektywicznych rynków. Pod uwagę brane będą sektory gospodarki o najwyższym potencjale. W tym zakresie także pod względem możliwości realizacji strategii ekspansji zagranicznej oraz dopasowania produktów i usług do konkretnych rynków docelowych, segmentów klientów i kanałów sprzedaży.
Typy projektów, które mogą uzyskać wsparcie
Promocja Marki Innowacyjnych MŚP wspierać będzie projekty przewidujące udział w wydarzeniach targowych i konferencyjnych określonych przez ministra właściwego ds. gospodarki w kalendarzu imprez targowych kluczowych dla rozwoju wybranych branż gospodarki oraz wyjazdowe misje gospodarcze prowadzone na tych rynkach.
Dofinansowanie mogą uzyskać projekty, uwzględniające:
- udział w zagranicznych targach ze stoiskiem narodowym w charakterze wystawcy (wyłącznie targi wskazane na liście wydarzeń targowych dla 15 sektorów gospodarki)
- udział w międzynarodowych misjach gospodarczych, połączonych z:
- udziałem w zagranicznych targach w roli zwiedzającego
- udziałem w zagranicznej konferencji branżowej
- kampanie promocyjne w mediach elektronicznych, prowadzone w związku z udziałem Wnioskodawcy w targach zagranicznych lub misjach gospodarczych bezpośrednio związanych z projektem
Nie jest możliwy udział w misji gospodarczej bez jednoczesnego udziału w targach lub konferencji branżowej w roli zwiedzającego, tzn. misja nie może polegać wyłącznie na wyjeździe służbowym, w celu odbycia spotkań z potencjalnymi klientami.
Misja lub konferencja branżowa może dotyczyć udziału w targach niewskazanych na liście targów w ramach działania.
Beneficjent musi wskazać w projekcie minimum 1 działanie polegające na udziale w charakterze wystawcy w targach zagranicznych ze stoiskiem narodowym, wskazanych w dostępnej liście targów.
Instytucją organizującą konkursy w ramach działania 2.25 FENG jest PARP.
Promocja Marki Innowacyjnych MŚP – kto może ubiegać się o dofinansowanie
MŚP, prowadzące działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które wpisują się w jeden z następujących (15) sektorów gospodarki:
– Sektor medyczny i farmaceutyczny
– Sektor budowy i wykańczania budowli
– Sektor elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki
– Sektor zielonych technologii (w tym OZE, GOZ)
– Sektor IT/ICT
– Sektor przemysłu kreatywnego
– Sektor kosmetyczny
– Sektor maszyn i urządzeń
– Sektor meblarski
– Sektor motoryzacyjny
– Sektor pojazdów szynowych
– Sektor statków specjalistycznych, jachtów i łodzi
– Sektor wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
– Sektor lotniczo-kosmiczny
– Sektor spożywczy
-> Lista wydarzeń targowych ze stoiskiem narodowym, przewidzianych dla uczestników Programu
- Wnioskodawca może wziąć udział w charakterze wystawcy wyłącznie w wydarzeniach wskazanych w powyższej liście
- Wnioskodawca musi wziąć udział w charakterze wystawcy minimum w 1 wydarzeniu ze wskazanej powyżej listy
- Wnioskodawca może wybrać wyłącznie 1 sektor gospodarki, w ramach którego uczestniczył będzie w Programie
Inne kluczowe warunki kwalifikacji Wnioskodawców
- Projekt musi wpisywać się w co najmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację (lista KIS)
- Wymagane jest potwierdzenie „innowacyjności Wnioskodawcy”:
- 1) ponosił nakłady na działalność badawczo-rozwojową w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, co znajduje potwierdzenie w złożonym do GUS sprawozdaniu o działalności badawczo-rozwojowej PNT-01 za co najmniej jeden rok we wskazanym okresie, załączonym do wniosku,
- lub 2) wdrożył innowacje produktowe lub w procesach biznesowych w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, co znajduje potwierdzenie w złożonym do GUS sprawozdaniu o innowacjach PNT-02 załączonym do wniosku
- Wnioskodawca musi dysponować dokumentami potwierdzającymi prawo do dysponowania marką produktową (stanowiącą przedmiot eksportu w ramach projektu)
- Wnioskodawca prowadził działania eksportowe co najmniej przez okres 2 lat przed złożeniem wniosku o dofinansowanie i osiągał przychody z eksportu w tych okresach
- Wartość eksportu w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym wynosi co najmniej 30%
Zasady finansowania projektów
- Forma wsparcia: dotacja
- maksymalny poziom dofinansowania UE w projekcie: 50%
- Brak minimalnej i maksymalnej wartości kosztów kwalifikowanych
- Pomoc publiczna/pomoc de minimis
- Typ beneficjenta: MŚP
Promocja Marki Innowacyjnych MŚP – na jakie wydatki można uzyskać dotację
1) koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa przedsiębiorstwa w danych targach lub danej wystawie; (WYŁĄCZNIE POMOC PUBLICZNA) – rozliczenie wydatków w oparciu koszty rzeczywiście poniesione + procedura zamówień (brak uproszczonych metod rozliczania wydatków)
2) koszty podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach lub misjach gospodarczych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej; (WYŁĄCZNIE POMOC DE MINIMIS) – stawki jednostkowe (metody uproszczone)
3) koszty przygotowania i przeprowadzenia kampanii promocyjnej w związku z udziałem w targach i organizacją wyjazdowych misji gospodarczych (WYŁĄCZNIE POMOC DE MINIMIS) – maksymalny udział wydatków kwalifikowalnych związanych z kampanią promocyjną nie może przekroczyć 25% sumy kosztów kwalifikowalnych (bez kosztów pośrednich)
4) koszty pośrednie (7% kwalifikowalnych bezpośrednich kosztów projektu).
Przewodnik kwalifikowalności wydatków
Termin naboru wniosków
2024
- ogłoszenie naboru: 13 marca 2024 r.
- rozpoczęcie naboru: 16 kwietnia 2024 r.
- zakończenie naboru: 21 maja 2024 r
Promocja Marki Innowacyjnych MŚP – dokumentacja konkursowa
-> Dokumentacja konkursowa i opis działania 2.25 FENG – Promocja Marki Innowacyjnych MŚP
-> Harmonogram naborów wniosków w ramach programu FENG 2021-2027
Więcej szczegółów: Promocja marki innowacyjnych MŚP - PARP - Centrum Rozwoju MŚP